Ekakertalaisen vinkit

Kun olette päättäneet osallistua Energiansäästöviikkoon, muistakaa ilmoittautua.

Ilmoittautuminen onnistuu helposti täyttämällä Osallistumislomake >>>.

Saatte käyttöönne oman yritys- tai yhteisökohtaisen sivun, jonne voitte linkittää Energiansäästöviikkoon liittyviä tapahtumia ja uutisia.

Energiasäästöviikko on vapaamuotoinen tapahtuma, johon voi osallistua monella tavalla. Viikkoa voi viettää oman yrityksen tai yhteisön sisällä tai yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Valtakunnallinen kampanjaviikko on sopiva ajankohta nostaa esille teillä vuoden aikana toteutettuja energiansäästötoimenpiteitä tai vauhdittaa uusia toimenpiteitä.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa. Kirjallinen suunnitelma vastuuhenkilöineen ja aikataulu auttavat kokonaisuuden hallinnassa varsinkin silloin, kun projektia on toteuttamassa useampi ihminen. Seuraavana vuonna voidaan palata edellisen vuoden suunnitelmaan ja siten kehittyä vuosi vuodelta.

Onnistunut viikko

Onnistunut viikko voi olla mitä tahansa yhden tempauksen ja täysmittaisen seminaarin väliltä.

Aloita määrittelemällä:

  • Kohderyhmä: Ketä haluatte lähestyä?
  • Viesti: Millaisen sanoman haluatte välittää?
  • Tavoite: Realistinen, mutta sopivan haastava tavoite motivoi ja luo yhteishenkeä!

Valmiita säästövinkkejä toimialoittain

Olemme listanneet valmiiksi vinkkejä kunnille, oppilaitoksille, palveluyrityksille, teollisuudelle ja toimistoille. Liikennevinkit sopivat kaikille energiasäästöviikkoa viettäville. Vinkkilistat löytyvät sivun vasemmasta reunasta!

Teemapäivät ryhdittävät viikkoa

Omalla säästöviikollasi voit valita vaikkapa joka päivälle oman teeman tai valita juuri yhteisöllesi ajankohtaisimman teeman tarkempaan tarkasteluun. Teemojen ympärille voi rakentaa monennäköisiä ja -sisältöisiä kokonaisuuksia.

Esimerkkejä teemoista: lämmitys, liikenne ja liikkuminen, materiaalitehokkuus, hankinnat, sähkön tai veden käyttö.

Vinkkejä toiminnasta: tietoisku, koulutustilaisuus, näyttely, energiansäästökilpailu tai aloitelaatikko, toritapahtuma tai vaikka tanssit. Perustakaa energiatehokkuustiimi, kutsukaa toimitusjohtaja tentattavaksi resurssitehokkuudesta, haastakaa naapurikiinteistö säästökilpailuun.

Innosta henkilöstö konkreettisiin tekoihin

Viikon toimenpiteistä voi tiedottaa esimerkiksi omassa intranetissa, ilmoitustauluilla, inforuuduissa, juhlissa ja erilaisissa tilaisuuksissa. Tietoisku tai aamukahvitilaisuus on oiva tapa kertoa millaisiin toimenpiteisiin henkilöstön on helppo ryhtyä. Pitäkää tilaisuus lyhyenä ja epävirallisena.

Tee energiansäästöstä kilpailuetu

Liitä Energiansäästöviikko yhteisönne markkinointiviestintään soveltuvissa tilanteissa. Jos yhteisönne julkaisee asiakas‐ tai muille sidosryhmille painettua tai verkkolehteä tai uutiskirjettä, kerro kampanjastanne myös niiden välityksellä. Ota aktiiviseen käyttöön Energiansäästöviikon logo ja muu yhtenäinen graafinen materiaali.


Kutsu paikallinen media tapahtumaan

Energiasäästöviikko on hyvä väline energia- ja ympäristöasioiden tiedottamiseen paikallisessa mediassa. Energiansäästöviikko soveltuu mainiosti omien energiansäästöön liittyvien tulosten julkistamiseen tai meneillään olevien projektien tiedottamiseen asiakkaille, tiedotusvälineille ja muille sidosryhmille.

Sosiaalinen media

Energiansäästöviikon Facebook‐sivut on suunnattu yksityishenkilöille ja perheille. Siellä voit osallistua keskusteluun ja seurata ajankohtaista ilmoittelua. Jos yhteisössänne on innokkaita twiittaajia, houkuttele heidät osallistumaan viestittämiseen. Hyödynnä myös muut ammatilliset verkostot ja kumppanuudet sähköisissä medioissa.

Hyödynnä valmiita materiaaleja

Energiansäästöviikon viettoa voit vauhdittaa aiheeseen sopivilla materiaaleilla ja julkaisuilla. Voit hyödyntää valmiita bannereita, osallistumistunnuksia ja logoa omilla internetsivuilla,
intranet-sivuilla tai uutiskirjeissä.

Kampanjan osallistujille on tarjolla valmiita materiaaleja:
Materiaalit

Motivan julkaisuista on koottu aiheeseen liittyviä julkaisuja:


Voit tilata myös kampanjatuotteita:
Tilattavat materiaalit

Lisää kampanjatietoa Kampanja-avusta



Motiva Oy • PL 489, 00101 HELSINKI • Puhelin 09 6122 5000 • WWW.MOTIVA.FI • Copyright Motiva Oy